5 tipikus hiba, ami miatt adóellenőrzés indulhat

Az adóellenőrzés szó sok vállalkozó számára egyet jelent a stresszel és a bürokratikus terhekkel. Bár a hatóság célja nem a büntetés, hanem a jogkövetés biztosítása, mégis vannak tipikus hibák, amelyek szinte automatikusan kiválthatják az eljárást. Ha el szeretnéd kerülni, érdemes tudatosan odafigyelni az alábbiakra.

Hiányos vagy ellentmondásos bevallások
Ha a különböző bevallások (pl. áfa, járulék, társasági adó) között eltérés van, az gyanút kelt a NAV-nál. Még egy elírás is elég lehet ahhoz, hogy elinduljon az adóellenőrzés.

Gyanúsan alacsony árbevétel
A hasonló profilú cégekhez képest kirívóan alacsony bevétel könnyen feltűnik a hatóságoknak. Különösen, ha a működés költségesnek tűnik, de a bevétel nem tükrözi ezt.

Székhelyszolgáltatás nem megfelelő használata
Bár önmagában a székhelyszolgáltatás teljesen jogszerű, ha a cég ténylegesen nem érhető el a bejelentett címen, az problémát okozhat. Ez gyakori kiváltója az első helyszíni adóellenőrzésnek.

„Elfelejtett” számlák és pénzmozgások
A nem szabályszerűen kiállított, illetve be nem könyvelt számlák, valamint a nem dokumentált pénzmozgások különösen kockázatosak – a NAV ezeket egyre hatékonyabban szűri ki.

Gyanús partnerek, fiktív cégek
Ha olyan cégekkel üzletelsz, amelyek már korábban gyanúba keveredtek, azzal te magad is célkeresztbe kerülhetsz. A partnerkockázatok vizsgálata ma már alapvető.

A legjobb védekezés a transzparens működés és egy jó könyvelő – így az adóellenőrzés is csupán egy rutinszerű formalitás marad.