Amikor villanymotorokról beszélünk, fontos tudnunk azt, hogy ez egy gyűjtőfogalom, számos alirány, hasonló, de kisebb eltérésekkel rendelkező motortípust fogunk még találni a kategórián belül, melyeket jól tesszük, ha megismerünk, amennyiben szeretnénk teljes képet kapni a villanymotorok színes, vagy inkább többkapcsolásos világáról.
Az egyik altípus az egyenáramú villanymotor, ami a villamos gépek egyenárammal működő alaptípusát alkotja, ezen belül is vannak még variánsok. Ha egy gép villamos energiát alakít mechanikai energiává, akkor azt egyenáramú motornak nevezzük, fordított esetben egyenáramú generátorról, azaz dinamóról van szó. Az egyenáramú villanymotor jellegzetessége az, hogy mindkét üzemállapotban képes működni.
Az ilyen típusú motorok esetében is többféle van kapcsolás szempontjából. Ez ismerős lehet a fizika órákról, ugyanis itt beszélhetünk soros, többsoros, párhuzamos vagy épp vegyes gerjesztésű kapcsolásos egyenáramú villanymotorokról.
Az egyenáramú villanymotor akkor működik, ha a tekercsben áram folyik és így körülötte mágneses mező létesül, amely igyekszik az állórész mező irányába állni. A forgórész a kommutátorral együtt forog, a kefék az állórészhez rögzítettek, és a kommutátor egymástól elszigetelt lemezein csúsznak. Minden fél fordulatnál a stabil helyzet elérésekor a kommutátor megfordítja a tekercsben folyó áram irányát, így a forgás folytatódni tud.
Az egyenáramú villanymotorok felhasználása valamelyest visszaszorult napjainkra, mivel vannak területek, mondjuk a villamos vontatás esetében, ahol az egyenáramot úgy állítják elő, hogy a váltóáramot egyenáramosítják. De még mindig szükség van az egyenáramot előállítani képes motorokra a vegyiparban, kohászatban, járműiparban.